Vítejte u dalšího dílu našeho Velkého kosmetického speciálu, ve kterém se s vámi o své cenné zkušenosti z praxe dělí známé české kosmetičky. Dnes vám představíme paní Lenku Peškovou z kosmetického salonu „Beauty salon Lenka Pešková“ v Havlíčkově Brodě, která říká, že kosmetika není jen o přístrojích, ale především o doteku a lidských rukou, a je přesvědčená, že za jejím úspěšným podnikáním stojí i spolehlivé zázemí firmy Essenté „a všechny ty usměvavé ženy, které tu pracují“…
Jak jste se dostala k profesi kosmetičky? Byla to náhoda, nebo jasný cíl?
Bylo to trochu složitější. Od dětství bylo mým přáním pracovat se zvířaty. Viděla jsem se u koní nebo jsem chtěla pracovat se psy. Ani ve snu by mě na ZŠ nenapadlo, že bych se mohla stát kosmetičkou, a vlastně si nejsem jistá, zda by mě v 15 letech tato práce přitahovala…
Po maturitě jsem začínala jako prodejce čerpací techniky. Jenže když pracujete v mužském oboru a práce vás nenaplňuje, a přijde nabídka pracovat s kosmetikou, je volba snadná. Psal se rok 2006 a já dostala příležitost stát se lídrem u nadnárodní společnosti, která kosmetiku vyrábí a prodává po celém světě. Byla jsem nadšená.
Nejprve jsem se začala prodejem kosmetiky bavit ve volném čase, ale později můj koníček přerostl v práci. Oproti té manažerské mě stále více přitahovalo pracovat s kosmetikou a po absolvování kosmetického kurzu jsem si otevřela vlastní salon v našem rodinném domě. Takže v mém případě šlo o dokonalou náhodu a jsem za ni neskutečně vděčná.
Pracujete nyní sama, nebo máte nějaké zaměstnance?
Pracuji sama a vyhovuje mi to. Myslím si, že klienti za mnou chodí i díky mému přístupu a postupům, které volím. Kosmetika totiž není jen o tom, že něco vytrhám, nabarvím a natřu na obličej, zapnu a vypnu nějaký přístroj, ale především o doteku a lidských rukou na místech, o která žádná z nás sama doma nedokáže tak pečovat, a hladivé doteky tak neprocítí. Odměnou za mou práci je absolutně zklidněná klientka, která původně dorazila ve spěchu po šíleně uspěchaném pracovním dni.
Kde se váš kosmetický salon nachází? A nebojíte se konkurence?
Salon jsem vybudovala s pomocí manžela v rodinném domku, kde žijeme. Nachází se v příjemné okrajové části města Havlíčkův Brod, kde je blízko řeka se splavem a spousta zeleně a ptactva, které vytvářejí příjemnou atmosféru.
Spojení s přírodou je pro mě důležité. Kosmetických salonů je ve městě několik, ale domnívám se, že konkurence je zdravá, protože mě stále nutí na sobě pracovat, ať už jde o školení, veletrhy a péči o pohodlí klientů, kteří za mnou jezdí z blízkého i vzdálenějšího okolí.
O jakou péči mají vaše klientky hlavně zájem a jak často si ji dopřávají?
Nejčastěji řeším se svými klientkami hloubkové čištění pleti a její hydrataci. Častěji pracujeme na odstranění chloupků, které klientky trápí, a chtějí být upravené a cítit se dobře. S některými se vídám i dvakrát za měsíc.
V letním období si klientky oblíbily laminaci řas a nově i obočí, které v letních měsících příjemně zvýrazní bez potřeby se líčit. Ale nejraději mají mé kosmetické rituály, při kterých jemnou masáží uvolňuji napětí rukou, šíje, obličeje a vlasové pokožky. Je to fyzicky náročné ošetření, proto pečlivě volím, kolik takových ošetření zvládnu provést.
Vzpomínáte si ještě, kdy jste se poprvé setkala s kosmetikou Essenté?
Pamatuji si to velmi dobře – nejprve mě oslovila vizuálně na jednom z veletrhů v Praze. Moji pozornost upoutal elegantní jednoduchý čistý design a poté, co jsem odzkoušela pár vzorečků na své pleti i pleti mých klientek, měla jsem hned jasno.
Navíc byl pro mě rozhodující fakt, že se kosmetika Essenté testuje, vyrábí a balí v České republice. Ráda podporuji snahu a tvořivost českých značek a mé rozhodnutí pracovat právě s českou kosmetikou se mi potvrdilo jako správné i v době vrcholu pandemie, která ochromila výrobu a dovoz zboží z EU a Číny.
Jsou pro vás užitečná školení, která firma Essenté pravidelně pořádá?
O školení jsem se zajímala hned od začátku spolupráce s firmou Essenté. Chtěla jsem se seznámit s kosmetikou a postupy pro jednotlivé typy pleti, včetně korneoterapeutického ošetření pro náročnější klientky, a získat tak status „Specialistky“. To se mi podařilo. Nabídka nových trendů v kosmetice totiž salon vždy povýší, a vlastně se tak stáváte konkurenceschopnou podnikatelkou na trhu.
Každé školení Essenté je něčím výjimečné a moc ráda osobně navštěvuji Bašť u Prahy, odkud se kosmetika dostává k nám do salonů a koupelnových poliček mých klientek. Moderní prostředí firmy a všechny ty usměvavé ženy v něm stojí za mým úspěšným podnikáním.
Můj velký dík Essenté patří i za poslední dva „černé roky“, kdy nás Covid-19 v práci zastavil, ale v Essenté se nezastavil nikdo. Naopak – pracovali neúnavně na podpoře nás kosmetiček online školeními a podporou prodeje, kterou jsem nezažila u žádné jiné firmy. Závěrem musím ještě zmínit, že pro mě VELKÝ osobní přínos byl příchod obchodní reprezentantky Terezky Přívětivé, která o nás specialistky skvěle pečuje. Díky.
Jak vaše klientky reagují na kosmetické přípravky Essenté?
Nejčastější ošetření a zároveň nejoblíbenější je rituální ošetření DE LUXE, kdy klientky hýčkám dvě hodiny. Je úžasné pozorovat, jak se po několika minutách uvolňují a užívají si svůj čas pro sebe bez nutnosti konverzovat o počasí nebo o tom, jak je draho, co bylo a bude… Nacházejí se jen v přítomném čase, a to je to, o co mi jde.
A velmi decentní a jemná parfemace kosmetiky Essenté mi mou práci značně usnadňuje. Vždy mě přitahovaly vůně a léčivé účinky rostlin, proto když potřebuji klientku zklidnit nebo použít bylinku pro uvolnění napětí, pomáhám si aromaterapií.
Kupují si vaše klientky přípravky Essenté i pro domácí péči?
Jsme ženy, a proto já i mé klientky milujeme dárky. A Essenté dárky velmi často rozdává k zakoupeným kosmetickým Beauty Boxům, které prodávám nejčastěji. Mám tím zajištěno, že klientka o sebe do další návštěvy v salonu pečuje kvalitními produkty, od čištění pleti, přes použití boosteru po nanesení vhodného krému.
Vše totiž začíná doma a pravidelná péče jde ruku v ruce s ošetřením v salonu, které je pro klientku vždy nadstandardní péčí a zážitkem. A naše společné úsilí o zdravou zářivou pleť je brzy vidět.
Jaké máte zkušenosti s korneoterapeutickým peelingem?
Korneoterapeutický peeling volím raději po létě, a to ze dvou důvodů. Jednak kvůli nižší intenzitě UV záření a také se nám s klientkami lépe plánují častější a pravidelné návštěvy ošetření. Ty jsou u této kúry velmi důležité, protože potřebujeme viditelný a dlouhodobý výsledek.
Co podle vás nejvíce ovlivňuje zdárný výsledek kosmetického ošetření?
Nejčastěji pomáhá dobře sestavená péče pro domácí ošetření v kombinaci s profesionálním ošetřením v salonu, a to především u pleti s akné a u dehydratované pleti, což bývá velmi často propojeno. Aby se dostavil očekávaný výsledek a ženě se vrátilo její sebevědomí, je potřeba ji důkladně vyzpovídat. Po několika odpovědích zjistíte, kde se děje chyba, a můžete poradit, jak pracovat na nápravě.
Mnohdy si nově příchozí klientky lámou hlavu, jaký typ pleti vlastně mají, a často doma používají nevhodné produkty. Vždy, když do mého salonu přichází nová klientka, vím, že je třeba vyšetřit si pár minut na krátký rozhovor, protože pokud mi klient svěří důvěru a vybral si mě pro svou cestu ke zdravější pleti, tak se bez krátkého výslechu neobejdu ☺.
V některých případech je nutné spolupracovat s dermatologem, a pokud se tak děje a klientka navštěvuje ordinaci specialisty, používá podpůrné léky a pečuje vhodně zvolenou kosmetikou, kterou společně vybereme, navíc pravidelně dochází na speciální ošetření do salonu, dějí se zázraky, které těší klientku, mě a v neposlední řadě i lékaře. Akné a jakékoliv viditelné potíže na pleti bolí nás ženy až na duši, proto je důležité se hodně ptát. Jen z upřímných odpovědí získám informace potřebné k rozhodnutí, jakou cestou se spolu vydáme.
Který z produktů Essenté máte vy sama nejraději?
Od ledna 2022, kdy přišla na trh novinka Essenté Zklidňující pleťové tonikum, nechybí u žádného z mých ošetření. Dlouho očekávané tonikum perfektně doplnilo mycí emulzi v rituálu čištění pleti. Tonikum krásně voní díky růžové vodě, která tvoří jeho základ. Její hydratační a zklidňující účinky a další pěsticí látky si klientky nemohou vynachválit.
Vysokého efektu při ošetření pak lze dosáhnout AHA peelingy 7 % a nově i 18 %, se kterými je třeba zacházet velmi opatrně, ale výsledek na pleti se dostaví pár dní po ošetření a dlouho přetrvává. U takových ošetření je nezbytností zakončit ošetření denním krémem SPF50 a vysvětlit klientce, že tento produkt jí nesmí doma chybět!
Velkým překvapením pro mou smíšenou pleť je pak Essenté Premium hydratační krém s CBD, který pleť intenzivně hydratuje, přitom nemastí a pomáhá mírnit nedokonalosti pleti. Ráda ho doplňuji jako noční péči u aknózní pleti a své vrásky si na noc hýčkám Therapy krémem, který je mým miláčkem.
Jak jste zvládla ty zmiňované dva „černé roky“, kdy nás ochromila pandemie?
Jako každou kosmetičku, která se svou prací živí a nechce o ni přijít, se mě vládní nařízení zavřít salony dotklo. Museli jsme ze dne na den zavřít a čekat, než se stihli vyměnit všichni ministři zdravotnictví ve vládě, a samozřejmě po několika týdnech a měsících doma na mě dolehl strach a obavy o budoucnost. Bylo to psychicky náročné, ale právě díky podpoře Essenté jsem toto období vyplnila prodejem, který za dodržení hygienických nařízení mohl fungovat. Navíc firma přišla s obrovskou podporou a odesílala balíčky kosmetiky mým klientkám přímo na jejich adresu kurýrem.
Teď fungujeme více než rok bez přerušení a věřím, že to tak i zůstane. Mám na sebe napojené skvělé ženy, které do jedné zůstaly a navíc mě svými objednávkami kosmetiky podporovaly v době, kdy služby dostaly červenou. Těší mě, že jejich zájem o mé služby neustal, navíc si mé služby žádají stále další nové klientky. A ten pocit zahřeje u srdce, odkud ostatně svou práci dělám.
Máte do budoucna ještě nějaké plány na úpravy svého salonu, nebo jste spokojena s jeho současnou podobou?
Ano i ne. Lokalita současného salonu je skvělá, klidné prostředí s možností pohodlného parkování pře domem, ale spousta schodů… Během pandemie a zavření salonu jsem musela udělat důležité a zásadní rozhodnutí a vyřešit si hodně osobních věcí. Věřím, že i přes nepřízeň současné doby, inflace a všechno, co se děje ve světě i u nás doma, moje plány neohrozí, a v příštím roce vás budu moci pozvat do nově vybudovaného bezbariérového salonu na nové adrese.
Děkujeme za pozvání a přejeme, ať se vše vydaří. A mohla byste ještě na závěr říct něco o sobě, svých zájmech, rodině?
Kosmetice se věnuji již 16 let a je to neuvěřitelné, když si pomyslím, že jsem prodávala čerpadla do studní a vrtů… Vždy říkám, že věci se dějí, jak mají, a i fakt, že jsme s manželem nebyli obdarováni dětmi, nejspíš přispěl k tomu, že svou pozornost a péči věnuji svým klientům. Za léta péče o druhé jsem ale zjistila, že člověk musí mít radost nejen ze své práce, ale i z maličkostí, ze kterých se skládá jeho osobní život.
Na konci července to budou dva měsíce, kdy jedna „maličkost“ obohatila naše srdce. Jmenuje se Coffee a je to psí miminko Portugalského vodního psa, které mě neskutečně obohatilo a naplnilo můj život novou radostí.
Jinak k mým zájmům – ráda si zacvičím jógu jen tak v klidu doma na podložce, a když mi zbude volný víkend a zdraví dovolí, ráda navštěvuji jako dobrovolník jihlavskou ZOO, kde pomáhám ošetřovateli s péčí o jeho svěřence. Věřte, že vyhřebelcovat tapíra jihoamerického vás nabije energií na celý následující týden!